Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21 lutego. Zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 roku dla upamiętnienia studentów uniwersytetu w Bangladeszu, którzy zginęli w 1952 roku podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Według ONZ blisko połowa języków używanych na świecie zagrożonych jest wyginięciem. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma pomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.

W 2012 roku w Polsce wystartowała kampania społeczna Ojczysty – dodaj do ulubionych zorganizowana przez Narodowe Centrum Kultury i Radę Języka Polskiego. Ma ona na celu podnoszenie świadomości językowej oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za polszczyznę. Rok później ruszyła nowa kampania społeczna: Język polski jest ą-ę, której celem jest obrona znaków diakrytycznych i przeciwdziałanie nieużywaniu charakterystycznych polskich liter. 

W naszej szkole uczniowie mieli okazję uczestnictwa w różnych działaniach związanych z językiem ojczystym i językami obcymi zorganizowanymi przez p. Sylwię Plachę, p. Monikę Jonak, p. Wiesławę Drewniak i p. Katarzynę Krzych.

W ramach zajęć z języka angielskiego i rosyjskiego uczniowie słuchali oraz recytowali teksty, oglądali filmy z napisami w różnych językach obcych, słuchali utworów muzycznych, brali udział w zabawach ruchowych opartych o piosenki obcojęzyczne, zespołowo mierzyli się z tzw. bieganym dyktandem czy łamańcami językowymi. Uczniowie z Ukrainy, uczęszczający na lekcje do naszej szkoły, mogli zaprezentować swój język ojczysty kolegom z klasy.

Język polski – choć ojczysty i znany dzieciom od urodzenia – nie jest taki łatwy, jak mogłoby się wydawać. W końcu jest jednym z najtrudniejszych do opanowania dla obcokrajowców. Podczas indywidualnie pisanego „bieganego dyktanda” każdy mógł się przekonać, że przepisanie tekstu w języku polskim nie jest proste – jednak wyłoniono zwycięzców zespołów klasowych. Uczniowie zbierali fanty kojarzące się z omawianą książką, wykonując zadanie „Lektura w pudełku”. Ćwiczyli dykcję przy pomocy „łamańców”. Rozwiązywali quiz, sprawdzając poziom znajomości języka. Ale największym wyzwaniem było udekorowanie drzwi wejściowych do sali lekcyjnej w tematyce wybranej przez klasę lektury. Wszyscy się zaangażowali w prace, w wyniku których powstały przepiękne „Drzwi do książki”. Wśród klas IV-VIII w drodze głosowania wygrała klasa V. Natomiast młodsze dzieci pracowały z pomocą pań wychowawczyń, tworząc na drzwiach prawdziwe dzieła sztuki. Wszystkie oddziały otrzymały dyplomy z podziękowaniem oraz książkę do wspólnego czytania, a wyróżniono klasę II.

Wszystkie podejmowane działania miały na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności uczniów, integrację klas, zachętę do czytania i poznawania języków obcych. Dawały możliwość rywalizacji o wygraną, poczucia satysfakcji, a czasem zdobycia dobrej oceny. Uczniom i wychowawcom dziękujemy za udział w zabawie - doceniamy Wasz wkład pracy w przygotowania!