Godziny pracy psychologa szkolnego – Ewa Chmiel
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Poniedziałek |
07.30 – 10.00 |
Wtorek |
10.50 – 13.40 |
Środa |
13.30 – 15.10 |
Piątek |
07.30 – 09.30 |
Celem pomocy psychologicznej jest rozpoznawanie i diagnozowanie przyczyn trudności szkolnych, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów we współpracy z wychowawcami, rodzicami, pedagogami oraz stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego, emocjonalnego i społecznego uczniom z dysfunkcjami rozwojowymi oraz uczniom szczególnie uzdolnionym.
Oprócz stałych zajęć w gabinecie psychologa uczniowie mogą znaleźć wsparcie, zrozumienie i pomoc w rozwiązaniu różnorakich dziecięcych problemów.
Wszelka pomoc psychologiczna jest udzielana uczniom za zgodą ich Rodziców. Nierzadko Rodzice są włączani w udzielanie pomocy dziecku, ponieważ od ich zaangażowania i chęci współpracy uzależniona jest efektywność tej pomocy.
Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu i w szkole należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu i w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola i szkoły ;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.